החורף עושה דרכו אלינו ומסתמן קיצוני משנה לשנה (ואל תתנו לכמה ימי חום להטעות אתכם). תוסיפו לו את אורח החיים המטורף שלנו, מזון תעשייתי מעובד ופירות וירקות מדורדרים, ומה הפלא שהפכנו לאנמיים עם חלושס כרוני? לאחרונה אני מחפשת תחליפים בריאים יותר על מנת להשלים חוסרים של ויטמינים ומינרלים בתזונה היומית שלי, ולהכניס בוסט של אנרגיה קיומית עם היקיצה, ובמיוחד לקראת השעה שש בערב, שאחריה כבר אין כל כך עם מי לדבר. אז נתקלתי במצעד "עשרת הגדולים", ה- Superfoods, מזונות-על המכילים את הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים. הם ידועים ביכולות מרפא, בחיזוק מערכות הגוף וביכולתם לספק אנרגיה גבוהה ומיידית. חלקם עם שמות מפציצים כאלה שלא בטוח שאצליח לשלב בתפריט או אפילו לבטא, אבל את כל השאר אני שוקלת בחיוב לאמץ. שווה לקרוא, כדאי להכיר. (סטיילינג וצילומים: רוני דה ליידה)

חלקם כבר נמצאים במטבח שלכם בלי ששמתם לב, ובהחלט שווה להעביר אותם לקדמת המדף ולצרוך מהם באופן קבוע. לא חייבים הרבה, כי הם מרוכזים גם כך. חשוב לגוון ולבדוק מה עושה לכם טוב יותר, וממה אתם נהנים, כי אם לא טעים לכם אז לא עשינו כלום. מעבר למזונות "השווים" אותם אנחנו כבר מכירים, כמו ברוקולי, אבוקדו, שקדים, קינואה, דלעת, שיבולת שועל, תה ירוק, ג'ינג'ר, שום, כורכום, סלק, כרובית, עדשים ועוד, ישנם כמה נוספים, שאולי לא הכרנו קודם. אבל בעידן של "כפר גלובלי" כיום הכל נגיש יותר, והם עושים דרכם אל הצלחת שלנו בקלות. (אם כי ביוקר!)

Guji Berries  |   סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

הגוג'י בריס (Guji Berries): צמח המרפא המוביל ברפואה הסינית. הוא צומח בהרי ההימלאיה ומהווה את אחד המקורות העשירים בחלבון צמחי, חומצות אמינו, מינרלים, בטה קרוטן, נוגדי חימצון וויטמינים (או ככה לפחות טוענים תזונאים שונים …). הצריכה מעוררת את הגוף לייצר הורמון גדילה ולכן הוא נחשב גם נוגד זיקנה. ניתן להוסיף לסלטים או יוגורט, או לאכול כחטיף. טעמם מתקתק מריר. היו לי מוזרים אבל התגברתי. מחירם 25 ש"ח ל- 200 גרם. לא כזה טעים…

אין כמו קקאו חם בליל חורף קר. כמו שאמא הייתה מכינה כשהיינו קטנים | סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

קקאו (Cocoa): האגוז הטרי של פרי הקקאו ממנו מייצרים שוקולד. מקור מוביל למגנזיום ולמינרלים נוספים כמו ברזל וכרומיום, שמאזן את רמות הסוכר בדם ואת הכימיה במוח ומחזק את העצמות. מכיל גם ריכוז של עשרה אחוזים נוגדי חמצון. אחד המזונות העשירים בוויטמין סי. אותי אתם ממש לא צריכים לשכנע….אני תמיד שמחה לצרוך קקאו או שוקולד בכל מצב צבירה, וגם אמא תמיד אמרה שזה מלא בברזל…

דייסה משיבולת שועל – הבחירה שלי לארוחת בוקר בריאה  |    סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

פולן דבורים (Bee Pollen): פולן דבורים היא אבקה שמיוצרת על ידי הדבורים מאבקני פרחים. הוא מגביר את הכח הפיזי, הסיבולת, ואת רמת האנרגיה. פולן דבורים משפר את הפיריון ומחזק את אברי הרבייה, מקל על פרוסטטה ועל תסמיני מחלת סכרת מסוג 2 . פולן מסייע בריפויי אקנה ועוזר כנגד קמטים. הוא פעיל כ”אנטי אייג’ינג”, ונוגד חימצון גבוה. פולן דבורים הוא מקור לחלבון מלא, המכיל את כל 22 חומצות האמינו החיוניות. פירורים צהבהבים עם טעם אבקתי מתקתק, ניתן להוסיפו ליוגורט, דייסת שיבולת שועל או סלטים (לא בבישול). יקר מאוד – כ 100 ש"ח לקופסא של 250 גרם. די מעפן לאכילה, אבל היי… מה לא עושים בשביל קצת בריאות. הורדתי עם היוגורט.

אבוקדו בריא וטעים, אבל אם אתם אנשי ים לכו על ספירולינה  |   סטיילינג וצילום: רוני דה לייה

ספירולינה (Spirulina): אצת מים מתוקים. בעלת ריכוז גבוה ביותר של חלבון. בכפית ספירולינה כמות חלבון השווה ל-36 גרם בשר בקר. מסייעת לטיהור הדם, בעלת איכויות אנטי דלקתיות, מחזקת את המפרקים ועשירה בנוגדי חמצון. ספיגת החלבון מספירולינה עומדת על 85%, לעומת 20% בבקר. מצויינת לאנשים שצרכו כמויות רבות של בשר מהחי, בעלי עודף משקל, חולי סוכרת, היפוגלסימיה וסרטן. פועלת לטיהור הכבד אחרי שימוש רב באלכוהול ובמזון מעובד. שומרת על הכליות מפגיעה בזמן נטילת אנטיביוטיקה ומאזנת רמות סוכר בדם. אני אישית לא חובבת כל מה שמגיע עם ריח ים, בחרתי באבוקדו במקום. מצאתי ב 60 ש"ח לחבילה קטנטונת, אבל פוי!

אלוורה (Aloe-vera): צמח מדברי הניתן לגידול קל גם בעציץ. האלוורה טובה למעיים, פועלת בדומה לחיידקים הפרוביוטיים, עוזרת בעיכול ובספיגת ערכים תזונתיים, מסייעת לעור, מזרזת החלמה של פצעים, אנטי ויראלית ואנטי דלקתית, מכילה ויטמינים וחומצות אמינו. את האלוורה אני אשמח לצרוך בתור ג'ל לכוויות, אבל לא נראה לי שיש סיכוי שאשתה או אוכל אותו בשום צורה. לא ממש עושה חשק. החלפתי בשבעה שקדים ליום ואני שמחה.

דג סלמון זה המכסימום שאני מוכנה לאכול מהים  |  סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

נוני (Noni)פרי עץ הנוני (ממשפחת האנונה) הינו פרי מאכל עשיר ורב עוצמה המספק איזון למערכות גוף רבות, ביניהן המערכת החיסונית, מערכת הנשימה, מערכת העיכול, מערכת העצבים והעצמות ואפילו לעור. הנוני מכיל כ-150 יסודות, ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, הורמונים ואנזימים חיוניים, וביניהם גם כמה חומרים ייחודיים שנמצאו במיץ הנוני. טרם הספיקותי להשיג או להתנסות. אני אישית, מעדיפה לימון, אבל מה אני מבינה.

זרעי הקנביס (Hemp Seeds)אלו הם זרעים קלופים מצמח הקנביס העשירים בחלבונים. זרעי הקנביס מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות וכן את חומצות השומן החיוניות הדרושות לשמירת בריאות גופנו. הם מקור לבניית תאי מוח ותומכים בבריאות הכבד. לא הצלחתי להשיג אותם, במקומם הציעו לי שמן קנביס, ואני החלטתי שבמקומם אשאר לי עם הכורכום שלי.

יוגורט עיזים עם אגוזים ופירות טריים  |   סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

זרעי צ’יה (Chia Seeds): המכילים סגולות מרפא כמעט זהות לאלה של הקנביס. הם מקור טבעי מעולה לחלבון, סידן, זרחן, אבץ, ברזל, מגנזיום,נחושת, ויטמין B, אומגה 3, אומגה 6, וסיבים תזונתיים. בנוסף, זרעי צ'יה מכילים חומצות שומן חשובות לתזונת הגוף -העוזרות לתפקוד יציב של מערכת חילוף החומרים, ומסייעות בפעילות סדירה של המעי הגס, בלוטת התריס, שמירה על העור, חיזוק שורשי השיער וציפורניים בריאות. אין להם טעם ולכן אפשר לשלב אותם כמעט עם כל דבר. אכלתי, מה כבר יכול להיות?

קוקוס (Coconut): כל הדרכים לאכול קוקוס כשרות! קוקוס טרי, בשר קוקוס, מי קוקוס, קרם קוקוס, חמאה/שמן קוקוס,  – הקוקוס מסתבר, הוא אוצר אמיתי בחיינו. מבחינה תזונתית, הקוקוס משפר את הספיגה והעיכול, עוזר להדוף וירוסים, חיידקים ופטריות. הוא מסייע לוסת את יצור ההורמונים הבריא, להגדיל את פעילות בלוטת התריס, ותומך ביצירת הכולסטרול הבריא בכבד. מי קוקוס הם מקור מצוין לתזונת תינוקות, הם מקררים את הגוף ומסוגלים להרגיע דלקות בדרכי השתן. מומלץ לשלב שמן קוקוס בבישול היומיומי שלנו. מעבר לעובדה שהוא משמין, לא התווכחתי כי הפעם לשם שינוי הוא טעים. קניתי, אכלתי, אמרתי תודה.

כי ירוק זה הצבע שלי  |  סטיילינג וצילום: רוני דה ליידה

עלים ירוקים (Green Leaves): אותם אני מניחה אין צורך להציג. כולנו מסכימים פה אחד שהם חובה בכל תפריט, כל יום, כל הזמן. הם כוללים סלרי, תרד, רוקט, פטרוזילה, כוסברה ואחרים . העלים עוזרים לעיכול המזון ע”י המרצת ההפרשה של אנזימי עיכול. מגוון של עלים ירוקים מספקים לגופנו את כל החלבון הנחוץ לבריאותנו. עלים ירוקים מכילים הרבה סיבים ובכך מאזנים את חומציות הקיבה. הם מכילים כלורופיל התומך בניקוי רעלים מהגוף והדם. אני צורכת אותם באופן שוטף ושטוף, כל הזמן.

אני לא יודעת אם מחר אקום רעננה ואנרגטית אחרי שצרכתי את כל שאריות המזון הללו מסשן הצילומים, אבל אני מאמינה גדולה של צריכה טבעית ומתונה של דברים שעושים לגוף ולנשמה שלנו טוב. אתם מוזמנים לנסות את מה שמדבר אליכם וטעים לכם כי אחרת זה לא יעבוד. אם זה טוב או לא – ימים יגידו.